شماره کارت : 6037997164733801 حامد رحمانی | تلفن:۰۲۱۶۶۳۴۷۸۰۷
وسایل مهم نجاری

ابزار نجاری با توجه به نوع نیاز نجار ممکن است متفاوت باشد.

دستگاه‌ها و ماشین آلات چوب بری با وجود گستردگی صنعت چوب طیف وسیعی دارند تا تمامی نیازهای کاربران را برطرف کند اما برای راه‌اندازی کارگاهی کوچک و خانگی نیاز به دستگاه‌های بزرگ نخواهیم داشت؛ زیرا نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه خیلی از پروژه‌ها با ابزار کوچک قابل انجام است. دنیای ابزار بسیار بزرگ و متنوع است به طوری که اگر افراد محدودیتی در زمینه مالی نداشتند شاید صدها و هزاران مدل ابزار مختلف را جمع آوری می کردند! ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که در واقعیت شاید خیلی نیازی به تمامی این ابزارها نباشد و با تهیه یک سری ابزار مهم و ضروری نجاری بتوان به هدف نهایی دست بافت.از جمله ضروری ترین وسایل در یک کارگاه نجاری می توان به فرز، تراز، رنده (برقی و دستی)، سنباده برقی، دم چلچله زن، دستگاه خراطی، اره چکش، متر، انواع خط کش و گونیا و … اشاره کرد.

چکش ابتدایی ترین ابزار نجاری هست و نجار را با چکشی که در دستش هست می شناسند، هرچند که با ورود میخ کوب و منگنه کوب استفاده از چکش خیلی کم شده؛ اما نباید به اصالت کار پشت کرد.

ابزارالات نجاری برقی: از پرکاربردترین ابزارها در صنایع چوب، ابزارالات برقی می باشد. بسیاری از مشاغل بسته به نیاز خود از این ابزارها استفاده می کنند. به طور مثال افراد فعال در حوزه مبلمان سازی از ابزارهای متفاوتی نسبت به فعالان در حوزه های هنری استفاده خواهند کرد. اره زنجیری، اره میزی، اره فارسی بر، اره گردبر، دریل، رنده برقی، پیچ گوشتی برقی، اره عمودبر، فرز و اورفرز، سنباده زن و بلوور برقی از ابزارالات برقی پرکاربرد در نجاری هستند.

نجار را بدون متر نمی توان تصور کرد. تمامی مراحل ساخت سازه در نجاری وابسته به اندازه های دقیق و میلی متری است.

یکی دیگر از ابزار ارزشمند در کار با چوب، تیغ کاتر است. کاترها انواع گوناگونی دارند، اما مدل‌هایی که قابلیت تعویض و باز و بسته شدن تیغ را دارا هستند، برای کار با چوب مناسب‌تر می‌باشند. از کاتر می‌توانید برای تمیز کردن محل‌های اتصال، بردین صفحات نازکتر، حکاکی و خطکشی روی سطح چوب و غیره استفاده نمایید.

در کار با چوب، داشتن چند تراز الزامیست. هرچند که ترازهای 1.8 متری مخصوص ساخت و ساز مناسب کار با چوب نیست، اما ترازهای 20 الی 100 سانتی‌متری قطعا برای کار با چوب مورد نیاز هستند. ترازهای با کیفیت عموما از چوب به همراه لبه‌های برنجی یا تماما از فلز ساخته شده‌اند. مکانیزم کار کردن ترازها بسیار ساده است. آنها معمولا دارای سه مخزن شیشه‌ای بوده که هرکدام با مایعی پر شده و دارای یک حباب می‌باشند. یکی برای سنجیدن سطوح افقی، دیگری برای سطوح عمودی و نهایتا یک مخزن برای سنجیدن زاویه‌ی 45 درجه در نظر گرفته شده‌اند. ترازهای نخی و لیزری از دیگر انواع آن هستند، اما در کار با چوب معمولا همان نوع اول ترازها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فرز دستی یا اور فرز یکی از دستگاه های مهم و تاثیر گذار است. این دستگاه یک محور گردان دارد که عمود بر صفحه دستگاه می چرخد. تیغه های این دستگاه معمولا بلبرینگ دارند و می توان از آن در شرایط مختلف استفاده کرد. تقریبا می توان گفت این ابزار نجاری منعطف ترین ابزار نجاری است که می توان با ساخت شابلون های متنوع و استفاده از سری ها و تیغه های مختلف کارهای زیادی را با آن انجام داد. اور فرز برای بار برداری و فرم دادن به چوب استفاده می شود. این فرم دادن بدون محدودیت انجام می شود و می توان اتصال های مختلف را با این دستگاه ایجاد کرد. اور فرز دستگاهی است که با دور بسیار بالا کار می کند. بنابراین باید هنگام کار کردن با این دستگاه نکات ایمنی بسیار زیاد مورد توجه قرار گیرد.

اره میزی هم ابزاری مهم در میان لوازم نجاری است. این اره کارهایی می‌کند و برش‌هایی می‌زند که از عهده هیچ اره دیگری برنمی‌آید. اره‌های میزی تقریبا به شکل‌ معکوس اره‌های گردبر هستند؛ یعنی تیغه از زیر میز بیرون می‌آید. تعیین عمق و زاویه برش با این اره‌ها به‌طور دقیق ممکن است. اره‌های رومیزی هم انواع مختلفی دارند و اگر تازه‌کار هستید و می‌خواهید بساط نجاری را در منزل راه بیندازید، باید به فکر خرید اره رومیزی باشید.

میخکوب بادی ابزاری بسیار کارآمد و کاربردی است. از این ابزار برای اتصال دو قطعه به یکدیگر استفاده می‌شود. با این ابزار نجاری سرعت اتصال تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد. اگر از چسب چوب در کنار میخ استفاده کنید، اتصال چندین برابر قوی می‌شود. منگنه کوب از نظر ظاهری بسیار شبیه به میخکوب هست. با استفاده از این دستگاه می‌توان سوزن‌های منگنه را با فشار هوا به سمت چوب شلیک کرد. به عنوان یک نجار نباید قابلیت‌ها و امکانات منگنه کوب بادی را نادیده بگیرید.

از دریل ها به منظور سوراخ کاری و هم چنین باز و بسته کردن پیچ های مختلف استفاده می شود. بهترین انتخاب برای کارگاه های نجاری، دریلی است که از علاوه بر قابلیت پیچ گوشتی، قابلیت چکشی جهت سوراخ کردن را نیز داشته باشد.دریل ها از اصلی ترین وسایل نجاری هستند و بدون وجود آن ها بسیاری از کارها از جمله سوراخ کاری بسیار مشکل است. دریل ها انواع مختلفی دارند که از پرکاربردترین آن ها در نجاری می توان به دریل چکشی، دریل شارژی، دریل ستونی، دریل سرکج و … اشاره کرد.

کمپرسور باد یا کمپرسور هوا دستگاهی است که حجم باد را کم می کند و آن را به صورت متراکم و فشرده در می آورد. این هوای فشرده شده باعث بوجود آمدن حرکت مکانیکی می شود.کمپرسورهای هوا یا کمپرسورهای بادی جهت استفاده از ابزارآلات بادی همچون انواع منگنه کوب بادی، چکش، میخکوب، پیستوله رنگ پاش و پرچ کن بادی به کار گرفته می شوند.

از سنباده های نواری یا سنباده های غلتکی یا سنباده تانکی برای هموار کردن سطح چوب و مواد دیگر استفاده میشود و عموما اولین دست سنباده را با سنباده تانکی میزنند و برای از بین بردن ناهمواری و غیر هم سطحی چوب استفاده میکنند. هریک از این دستگاه های سنباده زن برای کار خاصی استفاده میشوند و البته از هرکدام میتوان به جای هم از هرکدام از این ها استفاده کرد ولی بهتر است از هریک از این دستگاه ها در جای خود استفاده کرد.

هرچند جاروبرقی صنعتی جزو ابزار مخصوص کار با چوب محسوب نمی‌شود، اما کار کردن در انبوهی از خاک اره به هیچ وجه ممکن نمی‌باشد. بهترین گزینه، خریداری یک سیستم مکش مرکزی و تعبیه‌ی لوله‌های مکش در نقاط مختلف کارگاه است. دقیقا همانند سیستم خانگی، تمام زباله‌هایی که به داخل لوله‌ها مکش می‌شوند، درون یک محفظه‌ی مرکزی انباشته خواهند شد. در حالی که خریداری سیستم مکش مرکزی بهترین و حرفه‌ای ترین گزینه به حساب می‌آید، اما در اکثر مواقع ممکن است یک جارو برقی صنعتی کوچک و متحرک پاسخگوی نیاز کارگاه‌های کوچک باشد چرا که از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار هستند. هنگام کار با دستگاه‌های برش، می‌توانید لوله‌ی جارو را با استفاده از یک گیره، در نزدیکی تیغه‌ها ثابت کنید. بدین شکل خاک اره‌ها در سریعترین زمان ممکن، به داخل لوله مکش شده و از ایجاد انحراف و اشتباه در برش‌ها جلوگیری می‌شود. زمان خریداری جارو برقی صنعتی دقت کنید که موتور آن از قدرت کافی برخوردار بوده و متناسب با نیاز شما باشد.

 دریل ستونی هم یکی از ابزارهایی هست که در صنعت چوب و فلز کاربرد دارد. اگر کابینت کار باشید، از این دستگاه برای ایجاد سوراخ لولا گازور استفاده می‌کنید. البته دریل ستونی محدود به این نوع سوراخ کاری نیست و بر روی سه نظام آن امکان نصب مته‌های مختلف را خواهید داشت. برخی اساتید هم با بستن توپی بر روی سه نظام دریل ستونی، قطعات چوبی را سنباده کاری می‌کنند.

همه دستگاه‌های نجاری خطرناک هستند. برای استفاده از هر دستگاه با تجهیزات ایمنی مربوط به آن را استفاده کنید. دستکش، کلاه، عینک، ماسک، کفش ایمنی، لباس کار، گوشی ایمنی و … ازجمله تجهیزاتی هستند که در هنگام ساخت سازه چوبی باید از آن‌ها استفاده کنید. البته استفاده از همه این ابزارها به‌صورت یکجا شاید لازم نباشد؛ اما حتماً باید این تجهیزات را در کارگاه نجاری خود موجود کنید.

نحوه ارسال کالا

روش پرداخت کالا

پیگیری سفارشات

لوگوی شبکه اجتماعی واتس آپ
پشتیبانی آنلاین ابزارگلد از طریق واتساپ

جهت سهولت در امر پاسخگویی به شما بازدیدکنندگان گرامی، با راه اندازی پشتیبانی آنلاین، پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

هرگونه سوال در خصوص محصولات و... را از طریق واتساپ با ما در میان گذارید.

ارسال پیام به واتس آپ از طریق موبایل
ارسال پیام به واتس اپ از طریق مرورگر